科目一覧へ戻る | 2023/03/17 現在 |
科目名/Subject | 比較文化II |
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担当教員(所属)/Instructor | 佐々木 香織 (商学部) |
授業科目区分/Category | 昼間コース 学科別専門科目 |
開講学期/Semester | 2017年度/Academic Year 前期/Spring Semester |
開講曜限/Class period | 火/Tue 3 |
対象所属/Eligible Faculty | 商学部/Faculty of Commerce |
配当年次/Years | 2年 , 3年 , 4年 |
単位数/Credits | 2 |
研究室番号/Office | |
オフィスアワー/Office hours |
更新日/Date of renewal | 2017/03/25 | ||
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授業の目的・方法 /Course Objectives and method |
1. Explore representations of culture (e.g. Hollywood films- How Native Americans and African-Americans are represented in contrast to Anglo-Saxons) 2. Analyse the codes that are embedded in our reading, examining and comparing cultural differences (e.g. Our common perception of cultures - Is America such a secularised society as we would like to believe?; Is Japanese society as traditional as we are told?) 3. Review and critique cultural politics in the global era (e.g. A>Is the usage of English a communication tool, lingua-franca, or an apparatus to control and exploit Africa and Asian regions? ) (e.g. B> How can we explain a system where people from the advanced countries pay women in developing countries to be surrogate mothers?) 4. Reading the textbook - How globalisation has been unfolding alongside imperialism, colonialism and post-colonialism 5. Discuss issues arising from globalisation (e.g. On diaspora, immigration and identities) |
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達成目標 /Course Goals |
1. Enable to give a question, comment, or consistent argument about the topic clearly and concisely. 2. Enlarge knowledge of cultural politics in our society including issues arising from post-colonialism and globalisation 3. Enlarge the mind through critical reflection over cultural politics in our society 4. Enrich vocabulary 5. Cultivate critical reading and thinking skills |
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授業内容 /Course contents |
① Introduction ② Chapter 1 Colonialism and Imperialism ③ Chapter 2 Theories of Colonial Discourses ④ Chapter 3 Reading Orientalism (Part 1) ⑤ Chapter 4 Reading Orientalism (Part 2) ⑥ Chapter 5 Imagining the Nation: Forging Tradition and History ⑦ Chapter 6 The Disenchantment with Nationalism ⑧ Chapter 7 English in the Colonies ⑨ Chapter 8 Interrogating the Text ⑩ Chapter 9 The 'Double Colonisation' of Women ⑪ Chapter 10 Migration, Colonialism and Decolonisation ⑫ Chapter 11 Cultural Diversity, Cultural Difference, Cultural Hybridity ⑬ Chapter 12 Globalisation and 'Postcoloniality': the New Imperium? (Part 1) ⑭ Chapter 13 Globalisation and 'Postcoloniality': the New Imperium? (Part 2) ⑮ Discussion over cultural politics and globalisation |
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使用教材 /Teaching materials |
Textbook: BEGINNING POSTCOLONIALISM 英語で読む現代世界の文化・社会・言語 −植民地主義からグローバリゼーションへ− Author: John McLeod (Edited with Notes by 木村茂雄, 山田雄三, 杉浦清文) Publisher:Eihosha(英宝社) ISBN: 978-4-269-12087-7 |
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成績評価の方法 /Grading |
授業参加 50% 期末レポート 50% |
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成績評価の基準 /Grading Criteria |
すべての基準は、「大学生として」そのレヴェルに達しているかを判断しています。 (秀)講義にとても積極的に参加をしている。多文化社会の課題を具体的で論旨を明確にして述べることができる。文化と宗教に付随する政治性や歴史性を非常によく理解し、異なる文化圏の影響力を明瞭に示したり、比較したりすることができる。 (優)講義に積極的に参加をしている。多文化社会の課題をわかりやすく述べたることができる。文化と宗教に付随する政治性や歴史性をよく理解し、異なる文化圏の影響力を示したり、比較したりすることができる。 (良)講義によく参加をしている。多文化社会の課題を具体的に述べることができる。文化と宗教に付随する政治性や歴史性をよく理解し、異なる文化圏の影響力をよく理解している。 (可)講義に過不足なく参加をしている。多文化社会の課題について説明することができる。文化と宗教に付随する政治性や歴史性を過不足のない程度に理解している。 (不可)講義参加意欲が低い。多文化社会の課題の理解が不十分である。文化と宗教に関する理解も不十分である。 |
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履修上の注意事項 /Remarks |
指定教材、ならびに英和辞書もしくは英英辞書は必携しましょう。 予習と復習を必ずするよう努めてください! |
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備考 /Notes |
exchange students from overseas can register this module. | ||
遠隔授業 /Online class |
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