科目一覧へ戻る | 2023/03/17 現在 |
科目名/Subject | マーク・ホルスト 3年ゼミ |
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担当教員(所属)/Instructor | ホルスト (商学部) |
授業科目区分/Category | 昼間コース 学科別専門科目 |
開講学期/Semester | 2016年度/Academic Year 前期/Spring Semester |
開講曜限/Class period | 木/Thu 4 , 木/Thu 5 |
対象所属/Eligible Faculty | 商学部昼間コース/Faculty of CommerceDay School |
配当年次/Years | 3年 , 4年 |
単位数/Credits | 0 |
研究室番号/Office | |
オフィスアワー/Office hours |
更新日/Date of renewal | 2016/03/01 | ||
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授業の目的・方法 /Course Objectives and method |
This seminar has two goals: (1) To introduce students to the fields of Sociolinguistics and Applied Linguistics by exploring the following themes: (i) how the speaking situation affects the language we use (dialect, language style, politeness); (ii) how we learn second languages; and (iii) how the English language has developed over time. (2) To improve logical and critical thinking skills through collecting and analyzing language data (written and spoken). You will also investigate topics from different perspectives and be capable of explaining your opinions to others logically in Japanese and English. |
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達成目標 /Course Goals |
このゼミの目標は以下の二つです: (1)社会言語学、応用言語学という分野の学習。ゼミ内では、通じて次のような社会言語学のテーマを取り上げます。(i)会話の状況により、話し方や語彙選択にどのような影響が与えられるか(方言, 言葉の形式、敬語、他)。(ii)生涯を通じて、あるいは第二言語としての言語学習はどのように行われるか、行われるべきか。(iii)英語という言語は、現在までどのように発展してきたのか。 (2) このゼミでは、具体的・実質的なデータに基づいての論理的思考ができるようになること、また、あらゆるデータをどのように分析するかの分析能力を養うことを目的としています。加えて、様々な事柄について多角的な視点や意見を持つこと、相手に伝わる論理的な説明に置き換えられることもできるようになります。 |
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授業内容 /Course contents |
Each week, one seminar member presents the topic to the rest of the class 前期 - Sociolinguistics 1 Introduction to linguistics 2 Introduction to Sociolinguistics 3 Languages & Dialects 4 Pidgins and Creoles 5 Codes 6 Speech Communities 7 Language Variation 1 8 Language Variation 2 9 Words and Culture 10 Ethnography of Speaking 11 Solidarity and Politeness 12 Pragmatics 13 Talk and Action: Conversation Analysis 14 Gender and Language 15 Disadvantage Presentations 後期 - Language Evolution and Language Planning 1 Introductions; Language families 2 English as a world Language 3 The Origins of English 4 Ainu language and status 5 Varieties of Old English 6 Middle English 7 The Great Vowel Shift 8 Fixing the language - lexis & grammar. (Standardisation) 9 Prescriptivism - Swearing , Taboos, Euphemisms 10 Presentation 1 11 Teaching methodologies: GT, CLT Task based learning 12 Language education policy - English in Japanese schools 13 World Englishes - Loanwords, language contact 14 English as a world Language 15 Presentation 2 |
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使用教材 /Teaching materials |
- Wardhaugh, Ronald (2009) An Introduction to Sociolinguistics. Oxford: Blackwell. - McIntyre, Dan (2009) History of English: A resource book for students. Oxford: Routledge |
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成績評価の方法 /Grading |
Weekly essays and presentations | ||
成績評価の基準 /Grading Criteria |
比較文化I マーク・ホルスト 4年ゼミ |
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備考 /Notes |
The main (but not exclusive) language of this seminar is English. | ||
遠隔授業 /Online class |
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