科目一覧へ戻る | 2023/03/17 現在 |
科目名/Subject | 英語コミュニケーションⅣ |
---|---|
担当教員(所属)/Instructor | 小林敏彦(大学院アントレプレナーシップ専攻) |
授業科目区分/Category | 昼間コース 学科別専門科目 |
開講学期/Semester | 2016年度前期 |
開講曜限/Class period | 金/Fri 3 |
対象所属/Eligible Faculty | 商学部 |
配当年次/Years | 2年,3年,4年 |
単位数/Credits | 2.0 |
研究室番号/Office | 小林 敏彦(319) |
オフィスアワー/Office hours | 小林 敏彦(Tuesdays, 12:10 - 12:40) |
更新日/Date of renewal | 2016/01/27 | ||
---|---|---|---|
授業の目的・方法 /Course Objectives and method |
異文化理解を念頭にContent-based(内容中心)の授業を展開し、異文化理解力(許容力)と英語力の強化を目標とする。日本人がアメリカ人とうまく付き合っていくための知恵を獲得しながら英語の4技能と3領域(Listening / Speaking /Reading / Writing / Vocabulary / Grammar / Communicative Competence)を上達させることを目的とする。挨拶、儀礼、交渉、常識、行動パターンなどをテキストに記載された英文エッセイから学び、アメリカ人およびその他の英語圏の人々と接する上で必須の知識や情報を提供する。 | ||
達成目標 /Course Goals |
1. 異文化理解 日本人が書いた異文化体験記に対してアメリカ人が応対する形式の英文を読んで、文化の多様性を学ぶ。また、アメリカ人がいかにすべての事象を言語化して相手を説得させようとするlow-context cultureの国民性があることを理解し、そのような人たちに対して日本人としてどのような対応をしたら良いかを日常生活での「言い訳」の仕方に焦点を当てて学ぶ。 This class is intended for you to learn cultural diversity through the essays written by the Japanese author on his personal intercultural & cross-cultural experiences and their corresponding essays written by the American author. Besides, you will learn the way Americans try to express anything verbally to convince others and realize that their characteristics can be traced back to their low-context culture by focusing on how they make excuses in their daily lives. 2. 英語の4技能と3領域の強化 洋楽、教科書付属の朗読、および英語による授業(TETE: Teaching English through English)やペアワーク、グループワーク、クラスワークを通じて、英語を聞き取り、理解し、話す技能を高める。また、教科書の英文や新聞記事等を読み、それに対するコメントをネット掲示板に英文で書き込むタスクを通じて聞き取りと作文の能力を高める。 This class is also intended to improve the four English skills plus the three areas of English proficiency (Listening / Speaking / Reading / Writing / Vocabulary / Grammar / Communicative Competence) through various tasks including listening to songs, listening to essays in the textbook and TETE (Teaching English through English) and pair work, group work and class work. In addition, you will be able to improve your reading and writing skills by reading the essays on the textbook and newspaper articles and writing your comments on them on a BBS. |
||
授業内容 /Course contents |
LESSON PROCEDURE STEP 1: Listening to a Song for Perception and Singing Together STEP 2: Making an Excuse in English STEP 3: Listening to Two Essays & Synchro-Reading Aloud STEP 4: Listening Tasks on the Textbook STEP 5: Discussion & Writing (Assignments) |
||
使用教材 /Teaching materials |
小林敏彦・Shawn M. Clankie著「Eye on Americaコンパクト版」(三修社) ISBN 978-4-384-33459-3 小林敏彦著「英語の言い訳表現決まり文句」(金星堂) ISBN4-7647-0879-5 毎回の授業で必ず使う。忘れると教室に入室できない。 Be sure to bring the two textbooks for every class; otherwise, you will not be allowed to enter the classroom. |
||
成績評価の方法 /Grading |
出席 (Attendance) 30% 参加度 (Participation) 30% 小テスト (Quizes) 20% 試験 (Exam) 20% |
||
成績評価の基準 /Grading Criteria |
成績評価の4要素を総合し、得点分布を考慮して最終評価する。 秀:履修者数の最上位10% 優:履修者数の30% 良:履修者数の40% 可:履修者数の20% 不可:欠席・遅刻・早退・居眠り・教科書不携帯が合わせて3回 |
||
履修上の注意事項 /Remarks |
この授業は真面目で約束を守る学生のみを対象としており、部活やバイトで精力を費やしテストや宿題が苦痛に感じる学生や単に教職の単位の充当のために安易な心構えで履修する学生はまったく歓迎しない。しかし、真面目な学生は確実に最大級の恩恵を受けられる。 No lazy students are allowed to take this class or those who spend a whole bunch of time with their club and/or circle activies and parttime work and have hard time doing assignemtns and preparing for quizes and the ones who wish to be enrolled in this class simply to gain credits for the teachers’ training course requirements are not welcome at all. On the other hand, those who are ready to study hard enough to fillfil the requirements of this course will be fully rewarded without fail. 1)科目等履修生等は受け入れない。 This class for current OUC undergraduate students only. Period! 2)授業はすべて英語で行う。 This class is conducted in English only. 3)部活・就活などは公欠扱いしない。 Extra-curriculum activities and job-hunting will never be accepted as an excuse for absence and thus you will lose certain points. 4)授業のレベルが合わないと判断された場合は、履修を断ることがある。 If your English procifiency turns out to be inappropriate (too good or too low) for enrollment, you will be instructed not to take this class. 5)遅刻、早退、居眠り、教科書不携帯はすべて欠席とカウントする。 Tardies, leaving class early, nodding, or coming to class without the two textbooks will cost you one absence. * 教職学生が教育実習で欠席する場合、実習期間の数週間毎日ネット掲示板に当日の実習の様子を毎晩0時までに報告する義務が課せられる。 If you cannot make it to class for your teaching proacticum, you will be required to report your daily practicum by the midnight every single night. オリエンテーションには必ず参加すること。この授業は、私は3年に一度しか担当しないので、在学生には最初で最後の履修機会となる(2017年度は英語コミュニケーションIIIを担当、2018年度は英語コミュニケーションIIを担当)。どうぞこの機会を逃さずに。真面目な学生なら必ず英語が上達する。 Be sure to come to the orientation. The instructor teaches this class only once in three years and any of you currently in OUC should not miss this chance to be enrolled (I am to teach Communication in English III in 2017, II in 2018) If you are a good student, your English will improve for sure. |
||
リンク先ホームページアドレス /URL of syllabus or other information |
コバコレクション http://www.ne.jp/asahi/toshi/koba/ コバ英語ジム http://blog.livedoor.jp/keg84123/ |
||
遠隔授業 /Online class |
|