科目一覧へ戻る | 2023/03/17 現在 |
科目名/Subject | 比較日本文化論/Comparative Studies of Japanese Culture |
---|---|
担当教員(所属)/Instructor | 山田 智久 (商学部) |
授業科目区分/Category | 昼間コース 共通科目 |
開講学期/Semester | 2016年度/Academic Year 前期/Spring Semester |
開講曜限/Class period | 水/Wed 2 |
対象所属/Eligible Faculty | |
配当年次/Years | 1年 , 2年 , 3年 , 4年 |
単位数/Credits | 2 |
研究室番号/Office | |
オフィスアワー/Office hours |
更新日/Date of renewal | 2016/03/28 | ||
---|---|---|---|
授業の目的・方法 /Course Objectives and method |
この授業は、異なる言語・文化背景を持つ相手との共同学習を通して、日本の文化、そして自国の文化を多面的に理解することを目的とする。 The objective of this course is to understand Japanese culture and own culture from many sides through collaborative learning with students who have different language and cultural background. |
||
達成目標 /Course Goals |
(1) グループ内で自身の役割を見つけ、それを遂行できる。 To find your own roles in the small multicultural group and carry out the roles. (2) 異なる文化や価値への理解を深める。 To undertand diffent cultures and values through group work. (3) タイムマネージメントができるようになる。Practice time manegment in the multicultural grouop. |
||
授業内容 /Course contents |
この授業は、個人、グループでの予習を基に、グループディスカッションへとつなげ、調査項目の理解および文化への理解を深めます。授業は、大きく分けて次の2つのパートに分かれます。 A)自分の立場(賛成、反対)を明確にした発表 B)ケースメソッドを用いた発表(問題解決型) To understand research topic and different cultures, personal-group-based discussion will be introduced. Course will be divided into 2 parts as follows; A) Pro and Con presentation B) Case method presentation (PBL) 【履修上の注意事項/Remarks(2000字)】 *この授業を履修する日本人学生は、留学生と教師をつなぐ役割を担っていただきます。具体的には、教師の説明を留学生が理解できるまで丁寧に説明したり、情報へのアクセスの仕方等を教えてあげるなどです。 *For those who wants to take this course, please bear in mind that this course is not a lecture based, but an active learning based. Professor uses English however you are required to use Japanese language in the group work as possible as you can. |
||
使用教材 /Teaching materials |
授業で用いる配布資料は教員が用意します。 Teaching materials will be provided by professor in each lesson. |
||
成績評価の方法 /Grading |
出席15%、グループワークへの貢献度35%、プレゼンテーションの質25%×2回=50% Attendance 15%, Group Work Participation 30%, Presentation×2=50% |
||
成績評価の基準 /Grading Criteria |
出席15%、グループワークへの貢献度35%、プレゼンテーションの質25%×2回=50% Attendance 15%, Group Work Participation 30%, Presentation×2=50% |
||
履修上の注意事項 /Remarks |
Keywords 協同学習、異文化理解、アカデミック・プレゼンテーション collaborative learning, cross-cultural understanding, academic presentation ※この授業は、科目の性質上、交換留学生・日本人学生のバランスを見て、履修制限を行います。(最大履修者数:35名) |
||
遠隔授業 /Online class |
|